Foto: Marloes Bosch Fotografie Amsterdam
Onlangs werden er in de gemeente Nunspeet informatiebijeenkomsten georganiseerd over de haalbaarheid van een ondernemersfonds. Dat mocht op een doorslaggevende ‘nee’ rekenen.
De werkgroep verzuchtte; “wat doen wij fout?”
Ten eerste zou, in mijn optiek, de hamvraag dienen te zijn: ‘Is er überhaupt behóefte aan een ondernemersfonds? Deze vraag werd niet gesteld noch beantwoord want men begon de presentatie meteen met een informatief promopraatje over het gemeentebrede ondernemersfonds.
Ten tweede; in een haalbaarheidsonderzoek dienen álle mogelijke ondernemersfondsen meegenomen te worden. Er zijn drie vormen: 1) het gemeentebrede ondernemersfonds, 2) de bedrijfsinvesteringszone (BIZ) en 3) de reclamebelasting. Geen enkele uitleg, noch onderlinge vergelijking noch het belang van al deze ondernemersfondsen voor de gemeente én voor de ondernemers kwam ter sprake. Er was dus geen enkele ruimte voor keuzevrijheid.
En ’Wij van WC-eend’ waren er ook. De uitgenodigde experts hadden alleen ervaring met een gemeentebreed ondernemersfonds dus waren daarmee -binnen een onderzoek- bij voorbaat al niet onafhankelijk en, al dan niet betaald, bevooroordeeld.
Tot slot blijkt er een belangrijk ‘van het kastje naar de muur’-probleem te zijn; de draagvlakmeting. De werkgroep heeft, met haar beste bedoelingen, de gemeente gevraagd wat draagvlak inhoudt? Daar krijgt zij geen antwoord op. De gemeente legt deze vraag terug bij de werkgroep.
De grap is; een draagvlakmeting bij een gemeentebreed ondernemersfonds is wettelijk niet vereist. Dus een hand opsteken met een stemming is net zoveel waard als Jan met de korte achternaam die vraagt of hij naar het toilet mag.
Sterker nog: een gemeentebreed ondernemersfonds wordt ingesteld door de gemeente en wordt via een verhoging van de onroerendezaakbelasting verplicht opgelegd. Slechts een meerderheid van de raad is daarvoor nodig. De vraag is: “moeten” wij dit samen willen?
Bij een ondernemersfonds zoals de BIZ is een draagvlakmeting wél wettelijk en veilig gewaarborgd. Men dient aan democratische regels te voldoen. Bij een BIZ wordt Jan met de korte achternaam wél serieus genomen, gevraagd, gehoord en heeft een keuze.
En dat is onderdeel van de oplossing i.p.v. het probleem. Op deze manier creëert zowel de gemeente als de werkgroep, verbinding én draagvlak.
0 reacties